ICT
Sinds 2012 heeft de gemeente Hulst informatiebeleid hoog op de agenda gezet om haar dienstverlening en bedrijfsvoering aan te laten sluiten op de verdere digitalisering in de samenleving. In 2017 is het informatiebeleid van de gemeente Hulst geactualiseerd en vastgelegd in het Informatiebeleidsplan 2018-2021. De opzet daarvan is ten opzichte van voorgaande jaren enigszins gewijzigd: de gedefinieerde projecten worden niet aan het begin van de planperiode al over de gehele periode gepland, maar er wordt met een uitvoeringsplan gewerkt dat jaarlijks wordt geactualiseerd.
In februari 2018 heeft de gemeenteraad ingestemd uitvoering te geven aan het Informatiebeleidsplan 2018-2021 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma voor 2018. Dit informatiebeleidsplan heeft als focus de verdergaande digitalisering van de dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente Hulst en sluit aan bij de ambities uit het Coalitieprogramma 2018-2022 “De kracht van samen”. Uiteraard zijn landelijke ontwikkelingen en verplichtingen zoals de Digitale Agenda 2020 en de Nieuwe Omgevingswet hierin verwerkt. Ook de doorontwikkeling van het (digitaal) zaakgericht werken heeft hierin een prominente plaats.
De gemeente Hulst heeft er, net als de rijksoverheid, voor gekozen om het informatiebeleidsplan op te bouwen rondom thema’s. Een thema is een cluster van onderwerpen en/of projecten die bij elkaar horen en onderling een nauwe relatie hebben. In het informatiebeleidsplan van de gemeente Hulst zijn de volgende thema’s benoemd:
- Digitale Agenda 2020;
- Het Nieuwe Werken;
- De Nieuwe Omgevingswet;
- Digitaal (zaakgericht) werken;
- Informatiebeveiliging;
- Business Intelligence;
- Beheer informatievoorziening;
- ICT-infrastructuur.
Het informatiebeleidsplan beschrijft het beleid ten aanzien van deze thema’s, passend in de totaalvisie en ontwikkeling van de gemeente Hulst. In het uitvoeringsplan wordt per jaar beschreven welke projecten inclusief bijbehorende begroting en planning opgepakt zullen worden. Tevens wordt het uitvoeringsplan van het voorgaande jaar geëvalueerd.
Het uitvoeringsplan 2020, inclusief de evaluatie van het uitvoeringsplan 2019, zal begin 2020 worden aangeboden aan de gemeenteraad. Een van de speerpunten van dit nieuwe uitvoeringsplan is de vervanging van de huidige ICT-infrastructuur. De aanschaf en het beheer op deze ICT-infrastructuur zal worden ondergebracht bij een externe partij. De gemeente kiest hier voor ontzorgen, stabiliteit en grote flexibiliteit. In combinatie met een flexibele inrichting van de werkplekken beschikt de gemeente Hulst dan over een totale, moderne ICT-infrastructuur die toekomst gereed is. Een ander speerpunt is de implementatie van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), als randvoorwaarde voor de uitvoering van de nieuwe Omgevingswet per 1 januari 2021.
Met betrekking tot de Europese aanbesteding van de uitbesteding van de ICT-infrastructuur kan op dit moment gemeld worden dat de aanbesteding in de afrondende fase zit. De opdracht is voorlopig gegund aan een van de vier partijen die op de aanbesteding hebben ingeschreven. De voorlopige gunning wordt – als alles volgens planning verloopt – 16 oktober 2019 definitief. Daarna kan begin november - in overleg met de nieuwe leverancier - gestart worden met de transitie van de huidige naar de nieuwe situatie. De ingeschatte doorlooptijd hiervoor bedraagt 6 maanden. Hoewel de gesprekken hierover nog moeten plaatsvinden wordt de oplevering van de nieuwe ICT-infrastructuur bij de externe leverancier in april/mei 2020 verwacht.