Communicatie
#INULST is in 2019 gelanceerd en wordt in 2020 verder uitgedragen. Hiervoor is een merkenteam in het leven geroepen, bestaande uit Hulster enthousiastelingen. Als gemeente dragen we hieraan zoveel als mogelijk bij door het merk #INULST in 2019 zoveel als mogelijk mee te nemen in gemeentelijke uitingen. In Hulst is het leven “gewoon goed”! Dat willen we ook in 2020 uitdragen. Door positieve berichtgeving wordt sinds 2019 getracht de inwoners meer trots te maken op hun gemeente en hen daarmee meer in de ambassadeursrol te schuiven. Hierbij speelt sociale media een belangrijke rol. De gemeente Hulst doet het goed op sociale media, is ruim actief en kan rekenen op veel interactie met o.a. inwoners. Men name dat laatste vraagt steeds meer aandacht. Verwachting is dat het aantal reacties/vragen op sociale media in 2020 de 10.000 ruim zal overstijgen. Het continue monitoren daarvan is een belangrijk aandachtspunt in 2020.
Naast sociale media zet de gemeente Hulst in 2020 ook traditionele communicatiemiddelen in. Een goede mix moet blijvend zorgen voor inwoners die goed en tijdig op de hoogte zijn van wat er reilt en zeilt in de gemeente. In 2020 wordt bezien of via infographics en korte filmpjes daaraan kan worden bijgedragen. Blijvend is dat goed beeldmateriaal in hedendaagse communicatie een belangrijke rol speelt.
Bij burgerparticipatie kunnen pols en enquêtes goed van pas komen. In 2020 krijgt dit extra aandacht. Inzet zal worden overwogen.
Om inwoners goed te kunnen voorzien van informatie en vooral ook tijdig, is het belangrijk dat de interne organisatie goed anticipeert en informeert. Hoe dat nog effectiever en efficiënter te doen, wordt bekeken aan hand van een intern onderzoek. De centrale vraag is kortgezegd: Hoe kunnen we de organisatie nog communicatiever maken? Het streven is om de resultaten daarvan in het voorjaar 2020 voorhanden te hebben.
De gemeentelijke website wordt continue gemonitord. Wat zoeken de bezoekers van de website en vinden zij de gezochte informatie? Onderwerpen die veel worden gezocht, krijgen een prominentere plaats. Informatie die nooit of zeer summier wordt bekeken, wordt weggehaald, met het oog op het zo overzichtelijk mogelijk houden van de site.
De begrotingswebsite is in 2019 gekoppeld aan de planning & controle processen. In 2020 wordt dat verder vorm gegeven. Ook zal worden bezien in hoeverre de begrotingswebsite meer onder de aandacht kan worden gebracht, daar het aantal bezoekers aan de lage kant is.
Het omzetten van het intranet naar een sociaal intranet wordt in 2020 gerealiseerd. Het invullen van het sociale intranet zal stapsgewijs gaan. Doelstelling is het interactief en sociaal te maken.
Jumelage Michelstadt
In 2019 is het vijftig jaar geleden dat de jumelage tussen Hulst en Michelstadt gevierd met wederzijdse uitwisselingen, waarbij velen vertegenwoordigd waren. In 2020 wordt een voortzetting van de jumelagegedachte voorzien, op kleinere schaal dan in het jubileumjaar. Doelstelling is met name in te spelen op initiatieven die uit de gemeenschap komen.