Begroting 2020

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Openbare verlichting

Openbare verlichting

Kerncijfers
Lichtmasten   6.806 stuks
Armaturen   6.991 stuks
Lampen      7.025 stuks

Beleid
Doel van het Beleidsplan Openbare Verlichting 2018-2023 is het hebben en in stand houden van een sobere, en doelmatige verlichting in dienst van de sociale en verkeersveiligheid van de burgers. Bij vervanging van materialen wordt duurzaam geïnvesteerd en gebruik gemaakt van de nieuwste technieken. De doelstelling uit het energieakkoord worden ondersteund door toepassing van energiezuinige verlichting.

Sinds 2016 werken de Zeeuwse gemeenten, het Waterschap, de Provincie en Zeeland Seaport samen in het gezamenlijk beheren en onderhouden van de openbare verlichting in Zeeland. De doelstellingen van deze samenwerking zijn een uniform, innovatief, effectief en efficiënt beheer en onderhoud van de openbare verlichting, zodat de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk worden gehouden en de personele kwetsbaarheid van Partijen wordt verminderd.

Deze samenwerking is vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst openbare verlichting Zeeland. Op basis hiervan is een ‘Bureau Openbare Verlichting Zeeland’ (BOVZ) gevormd, dat zorg draagt voor een gezamenlijk onderhoudsbestek, gezamenlijke directievoering, gebruik van één database – beheerpakket (Onderhoud Management Systeem of OMS) en het beheren van het beheerpakket.

Financieel kader
De vervangingswaarde van de installatie bedraagt globaal € 5.600.000,-. Begin 2018 was er een vervangingsachterstand van 1053 aan masten en 2569 aan armaturen. Door versneld het achterstallig onderhoud in te halen kan er verder worden bespaard op energie en onderhoud, waardoor, binnen de bestaande budgetten voor openbare verlichting,  uiteindelijk de vervangingsplanning op het benodigde niveau kan worden gebracht.
Hiervoor is echter wel gedurende een periode van 10 jaar een extra inspanning nodig om het achterstallig onderhoud weg te werken. Gemiddeld over de periode van 2018 tot 2027 zijn jaarlijks aanvullende structurele middelen nodig ten bedrage van € 36.500,- voor duurzame investeringen (rekening houdend met een gedeeltelijke investering ten laste van investeringsprojecten in wegen). Uitgangspunt hierbij is, dat de besparingen in energie en onderhoud kunnen worden ingezet voor vervangingsinvesteringen.
Met ingang van de begroting 2019 zijn de benodigde middelen vrijgemaakt.
In de eerste 5 jaren van de planning heeft een gedeelte van de vervangingen betrekking op de masten die aan het Waterschap zullen worden overgedragen. Om deze overdracht in één keer af te dekken is een claim op de algemene reserve gevormd (als bestemming van het rekeningsaldo 2018). Aangezien de overdracht aan het Waterschap een beslag op de vervangingsmiddelen zou leggen van € 50.000,- per jaar, en deze nu ten laste van de algemene reserve zullen worden gedekt ontstaat gedurende een periode van 5 jaar een besparing van € 50.000,- op de vervangingskosten van de openbare verlichting. I.v.m de nieuwe aanbesteding van onderhoud en vervanging van de openbare verlichting houden we rekening met een kostenverhoging van € 25.000,-. Per saldo resteert voor 2020 - 2024 een besparing van € 25.000,-.

Op basis van het OMS zijn, op basis van de technische eisen, de volgende investeringen in openbare verlichting nodig:

uitg 2017

plan 2018

plan 2019

plan 2020

Vervangingsinvestering OV

121.000

145.000

145.000

145.000

In de gemeentebegroting is in 2020 een structureel bedrag beschikbaar voor vervanging van € 220.000,-. De vervangingsinvesteringen zullen worden uitgevoerd binnen de beschikbare budgetten. Eind 2019 vindt de aanbesteding van onderhoud en vervanging van de openbare verlichting in Zeeland plaats. Op basis daarvan zullen de vervangingsinvesteringen worden aangepast. Jaarlijks neemt de ruimte voor vervangingsinvesteringen in de exploitatie toe door besparing op energie en onderhoud, waardoor het achterstallig onderhoud (rekening houdend met de oude prijzen) over 10 jaar is verdwenen.

Knelpunten/risico’s
Er is een ontwikkeling om duurzaam om te gaan met energie. Vanuit de Rijksoverheid is een “verplichting” opgelegd om voor 2020 een energiereductie te halen van 30% (t.o.v. 2013).   

Ontwikkelingen  

Tot voor kort was er nog een groot prijsverschil (aanschaf) in de conventionele verlichting en nieuwe verlichtingstechnieken als bijvoorbeeld LED. De laatste jaren is de trend ingezet dat de armaturen met LED verlichting voordeliger worden en conventionele armaturen langzamerhand uit de markt genomen. Led verlichting is in aanschaf nog steeds duurder dan conventioneel. Maar wanneer het total cost of ownership (TCO) wordt beschouwd wordt de keuze voor “nieuwe technieken” steeds interessanter. Hierdoor zullen de kosten van energieverbruik verder dalen en meer budget beschikbaar komen voor vervangingsinvesteringen. Ook is de levensduur van de LED verlichting langer.

Overdracht openbare verlichting buitengebied
Uitgangspunt voor de overdracht is dat alles wat bijdraagt aan het goed functioneren van een weg, in eigendom, beheer en onderhoud is bij de betreffende wegbeheerder. In de gemeente Hulst staan 429 masten welke overgedragen kunnen worden naar waterschap Scheldestromen en 8 masten welke nu in beheer zijn bij het waterschap welke naar de gemeente Hulst komen. Conform de gemaakte afspraken zullen te oude masten en armaturen eerst vervangen worden waarna de verlichting wordt overgedragen. Daarnaast wordt afhankelijk van de leeftijd een vergoeding betaald voor de vervangingen en exploitatie. De middelen hiervoor zijn gereserveerd. Gemeente kennen compensatie van de BTW. Dat geldt niet voor het waterschap. De BTW kosten bij de overdracht bedragen afgerond € 46.000,-.

Aanbesteding onderhoud
In het najaar 2019 wordt het onderhoud van de openbare verlichting in Zeeland opnieuw aanbesteed. Streven is om rondom de jaarwisseling de aannemer opdracht te verlenen, zodat hij in het voorjaar 2020 kan starten.
Er is gekozen voor een aanbesteding in drie percelen (regio’s), waarbij de nieuwe aannemer maximaal ingezet kan worden in één perceel.

ga terug