Wegen
Kerncijfers
Totale lengte wegen 143 km
Verhardingen 1.675.900 m2
Waarvan:
- gesloten (asfalt) 412.600 m2
- gesloten (beton) 12.700 m2
- open (klinkers, tegels) 1.250.600 m2
- half (gravel, split) 37.700 m2
Beleid
Wegenonderhoud bestaat uit dagelijks klein- en groot onderhoud en rehabilitatie (volledige vervanging wegconstructie aan het einde van de levensduur). De planningen van klein- en groot onderhoud zijn opgenomen in het wegenbeheerplan 2019-2023 dat u heeft vastgesteld.
Rehabilitatie maakt geen onderdeel uit van klein en groot onderhoud wegen. De rehabilitatie is opgenomen in het Meerjaren InvesteringsPlan waarbij de planning wordt afgestemd op de beschikbare middelen. Afhankelijk van het project vindt een verdeling plaats tussen rehabilitatiekosten en overige kosten. De middelen worden jaarlijks gedoteerd aan de reserve MIP wegen waaruit de afschrijvingen van de investeringen worden gedekt. Hierdoor blijven voordelen op investeringen als gevolg van subsidies, aanbestedingsvoordelen en onderuitputting beschikbaar voor rehabilitatie.
Bij het opstellen van het wegenbeheerplan is gebruik gemaakt van de beheersystematiek van de stichting CROW, bijgesteld naar aanleiding van de in 2017 uitgevoerde wegeninspecties. Binnen vermelde systematiek worden vier kwaliteitsniveaus onderscheiden, R-, R, R+ en R++. Voor het beheerplan wegen Hulst is uitgegaan van niveau R (laagste onderhoudsnorm zonder overschrijding van de richtlijn en voorkoming van risico’s; verzekerbaar zijn van schades). Voor de vertaling van de technische R-norm naar beeldkwaliteit wordt de B-norm gehanteerd. Door het tijdig uitvoeren van klein onderhoud zoals het repareren van plaatselijke verzakkingen, losliggende tegels, boomwortelschades en dergelijke worden risico’s zoveel mogelijk vermeden, de beeldkwaliteit verhoogd en de service richting bewoners en gebruikers van de openbare ruimte verbeterd.
Met betrekking tot de investeringen in het kader van herinrichting en reconstructie wegen is er in principe sprake van rehabilitatie en dus de mogelijkheid tot het maken van afwegingen over verkeersafwikkeling en/of inrichting. Aanleiding voor rehabilitatie kan ook voortvloeien uit afstemming met andere beleidsterreinen.
Het is belangrijk dat de rehabilitatie van de wegen uitgevoerd wordt. Met andere woorden: aan het einde van de levensduur moeten zowel verharding als fundering volledig vervangen worden. Door de beperkt beschikbare middelen voor rehabilitatie is hierin een achterstand ontstaan. Beschikbaar zijn van middelen voor rehabilitatie is essentieel om rioleringsprojecten en rehabilitatie van wegen op elkaar af te kunnen stemmen.
In het VGRP is bij projecten waar de riolering vervangen wordt, ervan uitgegaan dat uitkomende bestratingsmaterialen hergebruikt worden. De kosten voor het vervangen van de fundering en het opnieuw leggen van de oude materialen worden t.l.v. de opbrengst rioolrechten gedekt. Het hergebruiken van het bestratingsmateriaal heeft echter zeer nadelige gevolgen voor de kwaliteit. Voor het vervangen van de verhardingsmaterialen als onderdeel van rioleringsprojecten is gemiddeld ongeveer € 300.000,- per jaar nodig. Deze kosten mogen niet ten laste van de voorziening riolering worden gebracht. De middelen voor het vervangen van bestratingsmateriaal bij rioleringsprojecten worden voortaan meegenomen in de planning voor het Meerjaren InvesteringsPlan.
Financieel kader
De onderhoudskosten voor de korte en middellange termijn worden grotendeels bepaald door de huidige kwaliteit van de verhardingen en bestaat uit:
Klein onderhoud:
Het bedrag dat volgens de CROW-systematiek benodigd is voor het uitvoeren van Klein onderhoud aan zowel asfalt- en elementenverharding bedraagt € € 148.300,- per jaar. Dit klein onderhoud kan in eigen beheer worden uitgevoerd. De kosten daarvan zijn reeds in de begroting verwerkt.
Groot onderhoud:
Na de weginspectie is door het wegbeheersysteem een basisplanning gegenereerd. Conform de systematiek is een zogenaamde maatregeltoets uitgevoerd.
Deze maatregeltoets, waarbij kritisch is gekeken naar de gekozen maatregelen en afstemming heeft plaatsgevonden met geplande projecten, heeft geresulteerd in een gemuteerde basisplanning.
Hierin is berekend dat ten behoeve van uitvoering van het Groot onderhoud een bedrag van € 426.640,- per jaar benodigd is. Groot onderhoud ter plaatse van geplande projecten voor riolering of rehabilitatie (MIP wegen) is niet meegenomen in de raming van de kosten voor groot onderhoud.
In de begroting is voor 2020 een bedrag opgenomen van € 289.000,- voor Groot onderhoud. Daarnaast is een bedrag van € 60.000,- voor het aandeel uitgevoerd Groot onderhoud in eigen beheer. Totaal is op dit moment dus € 349.000,- beschikbaar. Dit resulteert in een structureel tekort van € 77.640,-. Om de planning te kunnen uitvoeren zijn extra structurele middelen benodigd. Deze middelen zijn niet opgenomen in de begroting 2020. Dit betekent dat de geplande werken uit 2020 gedeeltelijk door zullen schuiven naar 2021. Zodra wij nieuwe structurele middelen beschikbaar hebben zullen de doorgeschoven werkzaamheden worden uitgevoerd.
Ten behoeve van de uitvoering van het MIP wegen 2020-2023 (rehabilitatie) wordt jaarlijks een structurele dotatie aan de reserve MIP wegen gedaan. De verhoging van de dotatie is vanaf 2020 voorlopig verlaagd van € 100.000,- naar € 50.000,- per jaar. Hiermee zijn binnen de planperiode (t/m 2021) investeringen mogelijk voor een bedrag van ruim € 6 miljoen. In de meerjarenraming is opnieuw een structurele toevoeging aan de reserve geraamd van € 50.000,-.
De kosten voor rehabilitatie van de in de planning opgenomen projecten worden op basis van de systematiek voor de komende 5 jaar geraamd op gemiddeld € 1.350.702,00 per jaar. De dotatie aan de reserve MIP wegen is voldoende om de rehabilitatie in de komende meerjarenraming te kunnen uitvoeren.
De planning zoals deze in de raadsvergadering van 14 december 2018 is vastgesteld is hierna opgenomen. Binnenkort zal een bijgestelde planning aan u worden voorgelegd, waarin ook voor de jaarschijf 2023 een invulling wordt voorgesteld.
Tot inv | inv wegen | inv riolering | netto inv alg | reserves | ov. Gem middelen | subsidies | bijdr. 3en | ||
2020 | Vervangen rioolstelsel Kloostezande fase 2 | 1.880.000 | 155.000 | 1.725.000 | 155.000 | ||||
2020 | Vervanging rioolstelsel Vogelwaarde fase 1 | 870.000 | 95.000 | 775.000 | 95.000 | ||||
- | - | ||||||||
- | - | ||||||||
2.750.000 | 250.000 | 2.500.000 | 250.000 | - | - | - | - | ||
2021 | Reconstructie kruising vd Maelstedestraat met Absdaalseweg | 1.600.000 | 1.600.000 | 1.600.000 | |||||
2021 | Vervanging rioolstelsel Kloosterzande fase 3 | 950.000 | 110.000 | 840.000 | 110.000 | ||||
2021 | Vervanging riolering Weststraat Ossenisse | 35.000 | 5.000 | 30.000 | 5.000 | ||||
2021 | Vervaning rioolstelsel Vogelwaarde fase 2 | 975.000 | 100.000 | 875.000 | 100.000 | ||||
2021 | Vervanging riolering Smetstraat, Reynaertstraat en Tybaertstraat Nieuw Namen | 570.000 | 75.000 | 495.000 | 75.000 | ||||
4.130.000 | 1.890.000 | 2.240.000 | 1.890.000 | - | - | - | - | ||
2022 | Reconstructie Gentsestraat CP | 330.000 | 280.000 | 50.000 | 280.000 | ||||
2022 | Vervanging riolering Nieuw Hulst | 2.670.000 | 270.000 | 2.400.000 | 270.000 | ||||
2022 | reconstructie Glacisweg | 450.000 | 450.000 | 450.000 | |||||
- | - | ||||||||
- | - | ||||||||
3.450.000 | 1.000.000 | 2.450.000 | 1.000.000 | - | - | - | - | ||
wens 2023 | Reconstructie Absdaalseweg Hulst | 1.737.000 | 637.000 | 1.100.000 | 637.000 | ||||
wens 2023 | Omgeving voetbalveld diverse straten aanleg gescheiden stelsel | 580.000 | 220.000 | 360.000 | 220.000 | ||||
wens 2023 | vervangen toplaag asfalt Schoolstraat Bossestraat inclusief herinrichting | 370.000 | 370.000 | 370.000 | |||||
wens 2023 | Vervangen riolering Smetstraat | 195.000 | 35.000 | 160.000 | 35.000 | ||||
wens 2023 | Herinrichting Steenstraat CP | 290.000 | 290.000 | 290.000 | |||||
wens 2023 | vervangen wegconstructie en riolering in Kerkstraat en kerhofpad | 660.000 | 160.000 | 500.000 | 160.000 | ||||
wens 2023 | vervangen wegconstructie Lageweg | 960.000 | 610.000 | 350.000 | 610.000 | ||||
wens 2023 | herinrichting Glacisweg | 475.000 | 400.000 | 75.000 | 400.000 | ||||
wens 2024 | reconstructie St. Josephstraat en Plevierstraat | 900.000 | 550.000 | 350.000 | 550.000 | ||||
wens 2024 | aanleg gescheiden stelsel Oude Galgenstraat, Visserijstraat, Puttingstraat en van Hovestraat | 1.200.000 | 450.000 | 750.000 | 450.000 | ||||
wens 2025 | Herinrichting Grote Markt CP | 940.000 | 940.000 | 940.000 | |||||
wens 2025 | Herinrichting omgeving Basiliek CP | 380.000 | 380.000 | 380.000 | |||||
wens 2025 | Aanleg gescheiden stelsel in Norbertijnenstraat | 370.000 | 70.000 | 300.000 | 70.000 | ||||
wens 2026 | vervangen wegconstructie Grafelijkheid | 125.000 | 100.000 | 25.000 | 100.000 | ||||
wens 2027 | Herinrichting omgeving Gentsepoort CP | 590.000 | 590.000 | 590.000 | |||||
wens 2027 | - | - | |||||||
wens naplanperiode | Aanleg gescheiden stelsel in Antoniusstraat, Pastoor Smulderstraat, J.F. kennedylaan, Tulpstraat, Margrietstraat en Marijkeplein west | 1.988.000 | 263.000 | 1.725.000 | - | ||||
wens naplanperiode | aanleg parkeerterrein Paal | 400.000 | 400.000 | 400.000 | |||||
wens naplanperiode | wegconstructie Notendijk Terhole | 310.000 | 310.000 | 310.000 | |||||
wens naplanperiode | toplaag asfalt Vylainlaan | 110.000 | 110.000 | 110.000 | |||||
wens naplanperiode | wegconstructie Lageweg | 610.000 | 610.000 | 610.000 | |||||
wens naplanperiode | overname Vogelweg | 120.000 | 120.000 | 120.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen toplaag Woestijnestraat | 75.000 | 75.000 | 75.000 | |||||
wens naplanperiode | Absdaalseweg - Industrieweg (Morres) | 800.000 | 800.000 | - | - | 800.000 | |||
wens naplanperiode | vervangen wegconstructie Den Eeck | 440.000 | 440.000 | 440.000 | |||||
wens naplanperiode | Vervangen riolering van de Leijenlaan en omgeving inclusief straten | 1.030.000 | 646.000 | 384.000 | 646.000 | ||||
wens naplanperiode | Reconstrucite Zandstraat | 1.550.000 | 1.450.000 | 100.000 | 1.450.000 | ||||
wens naplanperiode | reconstructie Truffinoweg | 410.000 | 410.000 | 410.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen wegconstructie Oudeweg | 280.000 | 280.000 | 280.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen wegconstructie Populierenstraat | 940.000 | 790.000 | 150.000 | 790.000 | ||||
wens naplanperiode | vervangen asfaltconstructiei Zoutestraat | 1.810.000 | 1.810.000 | 1.810.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen en herinrichten Noordstraat | 270.000 | 270.000 | 270.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen wegconstructie Zoutedijk | 290.000 | 290.000 | 290.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen asfaltconstructie Lange Nieuwstraat/ Duivenhoekseweg | 300.000 | 300.000 | 300.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen wegconstructie Roskamstraat | 400.000 | 400.000 | 400.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen toplaag asfalt Wilhelminastraat | 220.000 | 220.000 | 220.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen wegconstructie Havenstraat | 250.000 | 250.000 | 250.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen klinkers en asfalt haventerrein | 1.010.000 | 1.010.000 | 1.010.000 | |||||
wens naplanperiode | vervangen wegconstructie Mariadijk | 230.000 | 230.000 | 230.000 | |||||
wens naplanperiode | S.E.W. Scheffer - Wullaert: | 520.000 | 520.000 | 520.000 | |||||
wens naplanperiode | ombouw riolering Industrieweg | 574.000 | 206.000 | 368.000 | 206.000 | ||||
wens naplanperiode | vervangen wegconstructie zuidzijde Hulsterweg inclusief drempel Oudeweg | 300.000 | 300.000 | 300.000 | |||||
wens naplanperiode | Hulsterweg vervangen betonverharding door asfalt | 250.000 | 250.000 | 250.000 | |||||
wens naplanperiode | herinrichting Glacisweg | 350.000 | 350.000 | 350.000 | |||||
wens naplanperiode | Herinrichting Overdamstraat | 300.000 | 300.000 | 300.000 | |||||
wens naplanperiode | herinrichting Dorpsplein | - | - | ||||||
wens naplanperiode | herinrichting weg Zeedorp | 240.000 | 240.000 | 240.000 | |||||
41.309.000 | 25.232.000 | 16.077.000 | 24.169.000 | 800.000 | - | - |
Knelpunten en risico’s
Met het vaststellen van het duurzaam financieel beleid heeft het gemeentebestuur richting gegeven om achterstanden in het onderhoud te voorkomen en de hiermee gepaard gaande risico’s te beperken. Zaken als verkeersveiligheid, externe prioriteiten enz. kunnen ertoe leiden dat de planning bijgesteld moet worden.
Ontwikkelingen
Om het beheer en onderhoud ook in de toekomst goed vorm te kunnen geven wordt in afstemming met de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) de wijzigingen in het wegenareaal continu bijgehouden. De MIP’s worden periodiek bijgewerkt en ter besluitvorming voorgelegd.
Sinds 2016 mogen er geen onkruidbestrijdingsmiddelen op verhardingen meer toegepast worden. Het onkruid op de verhardingen wordt verwijderd door gebruik te maken van alternatieve methodes/machines. De ervaringen in 2016 en 2017 wijzen uit dat het verbod op bestrijdingsmiddelen wel een verandering in het straatbeeld geeft, maar dat uit controles blijkt dat het nog binnen de vastgestelde beeldkwaliteit valt. Naar aanleiding van het grote aantal MOR-meldingen (Melding Openbare Ruimte) over onkruid op de openbare weg zijn desondanks extra middelen gereserveerd om de veegfrequentie te verhogen en daarmee de onkruidgroei te beperken.