Begroting 2020

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Wegen

Kerncijfers
Totale lengte wegen                                                                                                       143 km
Verhardingen                                                                                                         1.675.900 m2
Waarvan:
- gesloten (asfalt)                                                                                                       412.600 m2
- gesloten (beton)                                                                                                       12.700 m2
- open (klinkers, tegels)                                                                                           1.250.600 m2
- half (gravel, split)                                                                                                      37.700 m2

Beleid

Wegenonderhoud bestaat uit dagelijks klein- en groot onderhoud en rehabilitatie (volledige vervanging wegconstructie aan het einde van de levensduur). De planningen van klein- en groot onderhoud zijn opgenomen in het wegenbeheerplan 2019-2023 dat u heeft vastgesteld.
Rehabilitatie maakt geen onderdeel uit van klein en groot onderhoud wegen. De rehabilitatie is opgenomen in het Meerjaren InvesteringsPlan waarbij de planning wordt afgestemd op de beschikbare middelen. Afhankelijk van het project vindt een verdeling plaats tussen rehabilitatiekosten en overige kosten. De middelen worden jaarlijks gedoteerd aan de reserve MIP wegen waaruit de afschrijvingen van de investeringen worden gedekt. Hierdoor blijven voordelen op investeringen als gevolg van subsidies, aanbestedingsvoordelen en onderuitputting beschikbaar voor rehabilitatie.

Bij het opstellen van het wegenbeheerplan is gebruik gemaakt van de beheersystematiek van de stichting CROW, bijgesteld naar aanleiding van de in 2017 uitgevoerde wegeninspecties. Binnen vermelde systematiek worden vier kwaliteitsniveaus onderscheiden, R-, R, R+ en R++. Voor het beheerplan wegen Hulst is uitgegaan van niveau R (laagste onderhoudsnorm zonder overschrijding van de richtlijn en voorkoming van risico’s; verzekerbaar zijn van schades). Voor de vertaling van de technische R-norm naar beeldkwaliteit wordt de B-norm gehanteerd. Door het tijdig uitvoeren van klein onderhoud zoals het repareren van plaatselijke verzakkingen, losliggende tegels, boomwortelschades en dergelijke worden risico’s zoveel mogelijk vermeden, de beeldkwaliteit verhoogd en de service richting bewoners en gebruikers van de openbare ruimte verbeterd.

Met betrekking tot de investeringen in het kader van herinrichting en reconstructie wegen is er in principe sprake van rehabilitatie en dus de mogelijkheid tot het maken van afwegingen over verkeersafwikkeling en/of inrichting. Aanleiding voor rehabilitatie kan ook voortvloeien uit afstemming met andere beleidsterreinen.  

Het is belangrijk dat de rehabilitatie van de wegen uitgevoerd wordt. Met andere woorden: aan het einde van de levensduur moeten zowel verharding als fundering volledig vervangen worden. Door de beperkt beschikbare middelen voor rehabilitatie is hierin een achterstand ontstaan. Beschikbaar zijn van middelen voor rehabilitatie is essentieel om rioleringsprojecten en rehabilitatie van wegen op elkaar af te kunnen stemmen.
In het VGRP is bij projecten waar de riolering vervangen wordt, ervan uitgegaan dat uitkomende bestratingsmaterialen hergebruikt worden. De kosten voor het vervangen van de fundering en het opnieuw leggen van de oude materialen worden t.l.v. de opbrengst rioolrechten gedekt. Het hergebruiken van het bestratingsmateriaal heeft echter zeer nadelige gevolgen voor de kwaliteit. Voor het vervangen van de verhardingsmaterialen als onderdeel van rioleringsprojecten is gemiddeld ongeveer € 300.000,- per jaar nodig. Deze kosten mogen niet ten laste van de voorziening riolering worden gebracht. De middelen voor het vervangen van bestratingsmateriaal bij rioleringsprojecten worden voortaan meegenomen in de planning voor het Meerjaren InvesteringsPlan.

Financieel kader
De onderhoudskosten voor de korte en middellange termijn worden grotendeels bepaald door de huidige kwaliteit van de verhardingen en bestaat uit:

Klein onderhoud:
Het bedrag dat volgens de CROW-systematiek benodigd is voor het uitvoeren van Klein onderhoud aan zowel asfalt- en elementenverharding bedraagt € € 148.300,- per jaar. Dit klein onderhoud kan in eigen beheer worden uitgevoerd. De kosten daarvan zijn reeds in de begroting verwerkt.

Groot onderhoud:
Na de weginspectie is door het wegbeheersysteem een basisplanning gegenereerd. Conform de systematiek is een zogenaamde maatregeltoets uitgevoerd.
Deze maatregeltoets, waarbij kritisch is gekeken naar de gekozen maatregelen en afstemming heeft plaatsgevonden met geplande projecten, heeft geresulteerd in een gemuteerde basisplanning.
Hierin is berekend dat ten behoeve van uitvoering van het Groot onderhoud een bedrag van  € 426.640,- per jaar benodigd is. Groot onderhoud ter plaatse van geplande projecten voor riolering of rehabilitatie (MIP wegen) is niet meegenomen in de raming van de kosten voor groot onderhoud.
In de begroting is voor 2020 een bedrag opgenomen van € 289.000,- voor Groot onderhoud. Daarnaast is een bedrag van € 60.000,- voor het aandeel uitgevoerd Groot onderhoud in eigen beheer. Totaal is op dit moment dus € 349.000,- beschikbaar. Dit resulteert in een structureel tekort van € 77.640,-. Om de planning te kunnen uitvoeren zijn extra structurele middelen benodigd. Deze middelen zijn niet opgenomen in de begroting 2020. Dit betekent dat de geplande werken uit 2020 gedeeltelijk door zullen schuiven naar 2021. Zodra wij nieuwe structurele middelen beschikbaar hebben zullen de doorgeschoven werkzaamheden worden uitgevoerd.

Ten behoeve van de uitvoering van het MIP wegen 2020-2023 (rehabilitatie) wordt jaarlijks een structurele dotatie aan de reserve MIP wegen gedaan. De verhoging van de dotatie is vanaf 2020 voorlopig verlaagd van € 100.000,- naar € 50.000,- per jaar. Hiermee zijn binnen de planperiode (t/m 2021) investeringen mogelijk voor een bedrag van ruim € 6 miljoen. In de meerjarenraming is opnieuw een structurele toevoeging aan de reserve geraamd van € 50.000,-.
De kosten voor rehabilitatie van de in de planning opgenomen projecten worden op basis van de systematiek voor de komende 5 jaar geraamd op gemiddeld € 1.350.702,00 per jaar. De dotatie aan de reserve MIP wegen is voldoende om de rehabilitatie in de komende meerjarenraming te kunnen uitvoeren.

De planning zoals deze in de raadsvergadering van 14 december 2018 is vastgesteld is hierna opgenomen. Binnenkort zal een bijgestelde planning aan u worden voorgelegd, waarin ook voor de jaarschijf 2023 een invulling wordt voorgesteld.

Tot inv

inv wegen

inv riolering

netto inv alg

reserves

ov. Gem middelen

subsidies

bijdr. 3en

2020

Vervangen rioolstelsel Kloostezande fase 2

1.880.000

155.000

1.725.000

155.000

2020

Vervanging rioolstelsel Vogelwaarde fase 1

870.000

95.000

775.000

95.000

-

-

-

-

2.750.000

250.000

2.500.000

250.000

-

-

-

-

2021

Reconstructie kruising vd Maelstedestraat met Absdaalseweg

1.600.000

1.600.000

1.600.000

2021

Vervanging rioolstelsel Kloosterzande fase 3

950.000

110.000

840.000

110.000

2021

Vervanging riolering Weststraat Ossenisse

35.000

5.000

30.000

5.000

2021

Vervaning rioolstelsel Vogelwaarde fase 2

975.000

100.000

875.000

100.000

2021

Vervanging riolering Smetstraat, Reynaertstraat en Tybaertstraat Nieuw Namen

570.000

75.000

495.000

75.000

4.130.000

1.890.000

2.240.000

1.890.000

-

-

-

-

2022

Reconstructie Gentsestraat CP

330.000

280.000

50.000

280.000

2022

Vervanging riolering Nieuw Hulst

2.670.000

270.000

2.400.000

270.000

2022

reconstructie Glacisweg

450.000

450.000

450.000

-

-

-

-

3.450.000

1.000.000

2.450.000

1.000.000

-

-

-

-

wens 2023

Reconstructie Absdaalseweg Hulst

1.737.000

637.000

1.100.000

637.000

wens 2023

Omgeving voetbalveld diverse straten aanleg gescheiden stelsel

580.000

220.000

360.000

220.000

wens 2023

vervangen toplaag asfalt Schoolstraat Bossestraat inclusief herinrichting

370.000

370.000

370.000

wens 2023

Vervangen riolering Smetstraat

195.000

35.000

160.000

35.000

wens 2023

Herinrichting Steenstraat CP

290.000

290.000

290.000

wens 2023

vervangen wegconstructie en riolering in Kerkstraat en kerhofpad

660.000

160.000

500.000

160.000

wens 2023

vervangen wegconstructie Lageweg

960.000

610.000

350.000

610.000

wens 2023

herinrichting Glacisweg

475.000

400.000

75.000

400.000

wens 2024

reconstructie St. Josephstraat en Plevierstraat

900.000

550.000

350.000

550.000

wens 2024

aanleg gescheiden stelsel Oude Galgenstraat, Visserijstraat, Puttingstraat en van Hovestraat

1.200.000

450.000

750.000

450.000

wens 2025

Herinrichting Grote Markt CP

940.000

940.000

940.000

wens 2025

Herinrichting omgeving Basiliek CP

380.000

380.000

380.000

wens 2025

Aanleg gescheiden stelsel in Norbertijnenstraat

370.000

70.000

300.000

70.000

wens 2026

vervangen wegconstructie Grafelijkheid

125.000

100.000

25.000

100.000

wens 2027

Herinrichting omgeving Gentsepoort CP

590.000

590.000

590.000

wens 2027

-

-

wens naplanperiode

Aanleg gescheiden stelsel in Antoniusstraat, Pastoor Smulderstraat, J.F. kennedylaan, Tulpstraat, Margrietstraat en Marijkeplein west

1.988.000

263.000

1.725.000

-

wens naplanperiode

aanleg parkeerterrein Paal

400.000

400.000

400.000

wens naplanperiode

wegconstructie Notendijk Terhole

310.000

310.000

310.000

wens naplanperiode

toplaag asfalt Vylainlaan

110.000

110.000

110.000

wens naplanperiode

wegconstructie Lageweg

610.000

610.000

610.000

wens naplanperiode

overname Vogelweg

120.000

120.000

120.000

wens naplanperiode

vervangen toplaag Woestijnestraat

75.000

75.000

75.000

wens naplanperiode

Absdaalseweg - Industrieweg (Morres)

800.000

800.000

-

-

800.000

wens naplanperiode

vervangen wegconstructie Den Eeck

440.000

440.000

440.000

wens naplanperiode

Vervangen riolering van de Leijenlaan en omgeving inclusief straten

1.030.000

646.000

384.000

646.000

wens naplanperiode

Reconstrucite Zandstraat

1.550.000

1.450.000

100.000

1.450.000

wens naplanperiode

reconstructie Truffinoweg

410.000

410.000

410.000

wens naplanperiode

vervangen wegconstructie Oudeweg

280.000

280.000

280.000

wens naplanperiode

vervangen wegconstructie Populierenstraat

940.000

790.000

150.000

790.000

wens naplanperiode

vervangen asfaltconstructiei Zoutestraat

1.810.000

1.810.000

1.810.000

wens naplanperiode

vervangen en herinrichten Noordstraat

270.000

270.000

270.000

wens naplanperiode

vervangen wegconstructie Zoutedijk

290.000

290.000

290.000

wens naplanperiode

vervangen asfaltconstructie Lange Nieuwstraat/ Duivenhoekseweg

300.000

300.000

300.000

wens naplanperiode

vervangen wegconstructie Roskamstraat

400.000

400.000

400.000

wens naplanperiode

vervangen toplaag asfalt Wilhelminastraat

220.000

220.000

220.000

wens naplanperiode

vervangen wegconstructie Havenstraat

250.000

250.000

250.000

wens naplanperiode

vervangen klinkers en asfalt haventerrein

1.010.000

1.010.000

1.010.000

wens naplanperiode

vervangen wegconstructie Mariadijk

230.000

230.000

230.000

wens naplanperiode

S.E.W. Scheffer - Wullaert:
is deze onderdeel van asfaltconstructie zoutestraat?
vervangen wegconstructie Zandbergsestraat- Zoutestraat

520.000

520.000

520.000

wens naplanperiode

ombouw riolering Industrieweg

574.000

206.000

368.000

206.000

wens naplanperiode

vervangen wegconstructie zuidzijde Hulsterweg inclusief drempel Oudeweg

300.000

300.000

300.000

wens naplanperiode

Hulsterweg vervangen betonverharding door asfalt

250.000

250.000

250.000

wens naplanperiode

herinrichting Glacisweg

350.000

350.000

350.000

wens naplanperiode

Herinrichting Overdamstraat

300.000

300.000

300.000

wens naplanperiode

herinrichting Dorpsplein

-

-

wens naplanperiode

herinrichting weg Zeedorp

240.000

240.000

240.000

41.309.000

25.232.000

16.077.000

24.169.000

800.000

-

-

Knelpunten en risico’s
Met het vaststellen van het duurzaam financieel beleid heeft het gemeentebestuur richting gegeven om achterstanden in het onderhoud te voorkomen en de hiermee gepaard gaande risico’s te beperken. Zaken als verkeersveiligheid, externe prioriteiten enz. kunnen ertoe leiden dat de planning bijgesteld moet worden.

Ontwikkelingen
Om het beheer en onderhoud ook in de toekomst goed vorm te kunnen geven wordt in afstemming met de Basiskaart Grootschalige Topografie (BGT) de wijzigingen in het wegenareaal continu bijgehouden. De MIP’s worden periodiek bijgewerkt en ter besluitvorming voorgelegd.

Sinds 2016 mogen er geen onkruidbestrijdingsmiddelen op verhardingen meer toegepast worden. Het onkruid op de verhardingen wordt verwijderd door gebruik te maken van alternatieve methodes/machines. De ervaringen in 2016 en 2017 wijzen uit dat het verbod op bestrijdingsmiddelen wel een verandering in het straatbeeld geeft, maar dat uit controles blijkt dat het nog binnen de vastgestelde beeldkwaliteit valt. Naar aanleiding van het grote aantal MOR-meldingen (Melding Openbare Ruimte) over onkruid op de openbare weg zijn desondanks extra middelen gereserveerd om de veegfrequentie te verhogen en daarmee de onkruidgroei te beperken.

ga terug