Bestaand beleid | ||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we ervoor doen? | Maatschappelijk effect | Indicator (hoe meten) | |
De Nieuwe Bierkaai: kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie. | • Realisering deelgebied 2,4,5,7 en 8 voorbereiden en indien mogelijk starten; | • Behoud c.q. toename werkgelegenheid; | • Aantal arbeidsplaatsen; | |
De Statie: versterken van de relatie binnenstad met Morres door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeteren functionele verbinding, optimaliseren verkeersafwikkeling, versterken economische structuur en kwaliteitsimpuls. | • Juridisch-planologisch regelen en vergunningen verlenen ten behoeve van de bouw van een Life Style Village en herinrichting van het DMG-terrein; | • Behoud c.q. toename werkgelegenheid; | • Aantal arbeidsplaatsen; | |
Gebiedsontwikkeling Perkpolder: Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied. | • Voorbereiden tot ontwikkeling brengen van het veerplein, de westelijke Perkpolder en de jachthaven; | • Behoud c.q. toename werkgelegenheid; | • Aantal overnachtingen (hotels, camping en B&B); | |
Een adequaat planologisch beoordelingskader voor functies als wonen, werken en recreëren. | • Uitwerken opgaven voortkomend uit de structuurvisie. | • Een goed woon-, leef- en werkklimaat. | • Aantal inwoners. | |
Potenties/kansen omzetten in nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. | • Planologisch mogelijk maken van nieuwe ontwikkelingen. | • Ontwikkelingsmogelijkheden voor burgers en bedrijfsleven. | • Aantal planologische procedures. | |
Toekomstbestendige sociale (huur-)woningvoorraad, zonder lange wachtlijsten en zonder leegstand. | • Prestatieafspraken woningbouwcorporaties, nieuwe passende invulling voor locaties waar corporaties niet herbouwen. | • Sociale woningvoorraad die kwalitatief en kwantitatief aansluit bij de behoefte van de (toekomstige) doelgroep. | • Sloop- en nieuwbouw; | |
Tegengaan van verpaupering. | • Voortzetten project KLUS; | • Verbetering ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid. | • Sloop en renovatie van woningen. | |
Evenredige huisvesting statushouders. | • Afspraken met woningbouwcoöperaties, waarbij wordt voldaan aan taakstelling. | • Statushouders worden op een passende locatie en kwalitatief goede wijze gehuisvest. | • Passende verdeling van statushouders over kernen. | |
Promotie gemeente Hulst als woongemeente. | • Handhaven samenwerking met Stichting Zeeuws en Vlaanderen; | • Behoud van voorzieningen, leefbaarheid en woningwaardes; | • Migratiecijfers van buiten de gemeente Hulst naar de gemeente Hulst. | |
Regionale woningmarktafspraken. | • Overleg met de gemeenten Terneuzen, Sluis en de provincie Zeeland over het afstemmen van het woonbeleid. | • Toekomstbestendige woningvoorraad in kwalitatieve en kwantitatieve zin. | • Leegstand; | |
Een woningvoorraad die aansluit bij de behoeften. | • Initiatieven voor woningbouw afstemmen op de kwalitatieve en kwantitatieve behoefte; | • Gezonde (toekomstige) woningmarkt; | • Een normaal leegstandspercentage. | |
Op niveau houden, c.q. vergroten, van de instroom van buiten de regio; in het bijzonder vanuit België. | • Informatievoorziening (website, balie) m.b.t. verhuizen naar Hulst; | • Beperken leegstand woningen; | • Migratiecijfers van en naar buiten de regio. | |
Herstructureringslocaties tot ontwikkeling (doen) brengen. | • Afspraken m.b.t. herstructurering vastleggen in de prestatieafspraken met woningcorporaties; | • Een prettige leefomgeving; | • Verhouding sloop- en nieuwbouw. |