Bestaand beleid  | ||||
Wat willen we bereiken?  | Wat gaan we ervoor doen?  | Maatschappelijk effect  | Indicator (hoe meten)  | |
De Nieuwe Bierkaai: kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie.  | • Realisering deelgebied 2,4,5,7 en 8 voorbereiden en indien mogelijk starten;  | • Behoud c.q. toename werkgelegenheid;  | • Aantal arbeidsplaatsen;  | |
De Statie: versterken van de relatie binnenstad met Morres door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeteren functionele verbinding, optimaliseren verkeersafwikkeling, versterken economische structuur en kwaliteitsimpuls.  | • Juridisch-planologisch regelen en vergunningen verlenen ten behoeve van de bouw van een Life Style Village en herinrichting van het DMG-terrein;  | • Behoud c.q. toename werkgelegenheid;  | • Aantal arbeidsplaatsen;  | |
Gebiedsontwikkeling Perkpolder: Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied.  | • Voorbereiden tot ontwikkeling brengen van het veerplein, de westelijke Perkpolder en de jachthaven;  | • Behoud c.q. toename werkgelegenheid;  | • Aantal overnachtingen (hotels, camping en B&B);  | |
Een adequaat planologisch beoordelingskader voor functies als wonen, werken en recreëren.  | • Uitwerken opgaven voortkomend uit de structuurvisie.  | • Een goed woon-, leef- en werkklimaat.  | • Aantal inwoners.  | |
Potenties/kansen omzetten in nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.  | • Planologisch mogelijk maken van nieuwe ontwikkelingen.  | • Ontwikkelingsmogelijkheden voor burgers en bedrijfsleven.  | • Aantal planologische procedures.  | |
Toekomstbestendige sociale (huur-)woningvoorraad, zonder lange wachtlijsten en zonder leegstand.  | • Prestatieafspraken woningbouwcorporaties, nieuwe passende invulling voor locaties waar corporaties niet herbouwen.  | • Sociale woningvoorraad die kwalitatief en kwantitatief aansluit bij de behoefte van de (toekomstige) doelgroep.  | • Sloop- en nieuwbouw;  | |
Tegengaan van verpaupering.  | • Voortzetten project KLUS;  | • Verbetering ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid.  | • Sloop en renovatie van woningen.  | |
Evenredige huisvesting statushouders.  | • Afspraken met woningbouwcoöperaties, waarbij wordt voldaan aan taakstelling.  | • Statushouders worden op een passende locatie en kwalitatief goede wijze gehuisvest.  | • Passende verdeling van statushouders over kernen.  | |
Promotie gemeente Hulst als woongemeente.  | • Handhaven samenwerking met Stichting Zeeuws en Vlaanderen;  | • Behoud van voorzieningen, leefbaarheid en woningwaardes;  | • Migratiecijfers van buiten de gemeente Hulst naar de gemeente Hulst.  | |
Regionale woningmarktafspraken.  | • Overleg met de gemeenten Terneuzen, Sluis en de provincie Zeeland over het afstemmen van het woonbeleid.  | • Toekomstbestendige woningvoorraad in kwalitatieve en kwantitatieve zin.  | • Leegstand;  | |
Een woningvoorraad die aansluit bij de behoeften.  | • Initiatieven voor woningbouw afstemmen op de kwalitatieve en kwantitatieve behoefte;  | • Gezonde (toekomstige) woningmarkt;  | • Een normaal leegstandspercentage.  | |
Op niveau houden, c.q. vergroten, van de instroom van buiten de regio; in het bijzonder vanuit België.  | • Informatievoorziening (website, balie) m.b.t. verhuizen naar Hulst;  | • Beperken leegstand woningen;  | • Migratiecijfers van en naar buiten de regio.  | |
Herstructureringslocaties tot ontwikkeling (doen) brengen.  | • Afspraken m.b.t. herstructurering vastleggen in de prestatieafspraken met woningcorporaties;  | • Een prettige leefomgeving;  | • Verhouding sloop- en nieuwbouw.  | |

