Begroting 2020

Programma 06 Socaal domein

Wat willen we bereiken (nieuw beleid)

Nieuw beleid

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we ervoor doen?

Maatschappelijk effect

Indicator (hoe meten)

Van transitie van de jeugdzorg naar transformatie & innovatie.

• Actualisering  beleidsnota en verordening Jeugdwet.

• Verschuiving van curatieve naar preventieve aandacht voor opvoeden en opgroeien.

• Daling van het aantal in te zetten voorzieningen Jeugdwet.

Toename en verbetering van doorstroom vanuit beschermd wonen voorzieningen naar wonen in de wijk; Hulp en zorg is vroegtijdig en flexibel inzetbaar en dichtbij beschikbaar.

• Verder vormgeven van de transformatieopgave beschermd wonen en de concrete uitvoeringsafspraken die in 2019 zijn gemaakt, samen met zorgaanbieders, woningbouwcorporaties en cliëntvertegenwoordigers;
• Deelname van de regio Zeeuws-Vlaanderen aan het actieprogramma “Weer Thuis”;
• In 2020 wordt de woonzorgvisie voor de gemeente Hulst verder ontwikkeld en opgeleverd;
• Ondersteuning diversiteit van kleinschalige woonvormen in wijken en kernen;
• Het bepalen van indicatoren en uitvoeren van een 0-meting in 2020.

• Kwetsbare burgers wonen waar mogelijk in de wijken en dorpen met flexibele herstel-ondersteuning in de nabijheid;
• Burgers ervaren minder problemen door inzet van meer preventieve, vroegtijdige ondersteuning voor kwetsbare burgers.

Een integrale persoonsgerichte aanpak voor mensen in een sociaal-maatschappelijk kwetsbare positie.

• De komende vijf jaar uitvoering geven aan de opgaven zoals genoemd in het plan “Buiten de lijnen” en de daarbij behorende uitvoeringsagenda. Dit in gezamenlijkheid met de betrokken ketenpartners;
• Het  bepalen van indicatoren en uitvoeren van een 0-meting in 2020.

• Kwetsbare burgers hebben zoveel als mogelijk en wenselijk zelf de regie. Er worden zo min mogelijk drempels ervaren om eventuele ondersteuning te krijgen;
• Burgers ervaren minder problemen door inzet van meer preventieve, vroegtijdige ondersteuning voor kwetsbare burgers;
• Binnen de keten van samenwerkings-partners is duidelijk wie de regie heeft en wanneer wordt op- of afgeschaald.

Op een correcte en effectieve manier uitvoering geven aan de WvGGZ; Verkorting verplichte opnameduur GGZ en meer ambulante inzet.

• De implementatie van de WvGGZ is in 2019 voorbereid in samenwerking met de betrokken ketenpartners. Vanaf 1 januari 2020 wordt uitvoering gegeven aan de wet;
• Het  bepalen van indicatoren en uitvoeren van een 0-meting in 2020.

• GGZ-patiënten worden voor verplichte zorg meer poliklinisch of thuis geholpen;
• Opname voor verplichte zorg in een instelling wordt verkort en beperkt.

Het voorkomen en bestrijden van discriminatie.

• Het in stand houden van een Zeeuwse anti-discriminatievoorziening (ADB-zeeland) die zich inzet voor gelijke behandeling (klachtenbehandeling en voorlichting over gelijke rechten).

• Het terugdringen van discriminatie en daaruit voortvloeiende belediging, bedreiging en mishandeling.

• Aantal meldingen van discriminatie in de gemeente.

Het bevorderen van de gezondheid van de inwoners.

• Het bevorderen van een gezonde actieve leefstijl door een integrale aanpak, uitbreiding van de bestaande bewegingsactiviteiten voor jong en oud en aandacht vestigen op gezonde voeding (o.a. project ‘Hulst Eet Gezond’).

• Een afname van het aantal inwoners met overgewicht;
• Een verbetering van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van de inwoners.

• Aantal meldingen infectieziekten;
• Gegevens uit de Zeelandscan en de Gezondheidsmonitors van de GGD Zeeland.

Het realiseren van politiek en maatschappelijk draagvlak m.b.t. het tegengaan van alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar en een matiging en verantwoord alcoholgebruik door jongeren vanaf 18 jaar.

• Preventieve interventies en activiteiten zoals opgenomen in het Activiteitenplan Jeugd en Alcohol Zeeuws-Vlaanderen dat is gebaseerd op de integrale aanpak van het Zeeuwse project ‘Laat ze niet (ver)zuipen!’;
• Voorlichting aan jongeren en hun ouder over de risico’s van alcoholgebruik op jonge leeftijd;
• Preventieve controles onder jongeren (blaastests) bij evenementen in samenwerking met politie en Indigo Preventie;
• Tweejaarlijks naleefonderzoek bij verkopers van alcohol met mystery-shoppers.

• Een afname van het aantal jongeren dat (overmatig) alcohol drinkt en van alcohol-gerelateerde problemen en (maatschappelijke) overlast die daaruit voortvloeit;
• Een betere naleving van de wettelijke voorschriften op grond van de Drank- en Horecawet (DHW).

• Gegevens uit naleef- en draagvlakonderzoek.

Versterking van keten acute zorg door een verbetering van het gebruik van een AED.

• Via aansluiting bij HartslagNu en de plaatselijke EHBO-verenigingen bevorderen dat meer inwoners kunnen reanimeren en een AED kunnen bedienen;
• Uitbreiding van het aantal openbaar beschikbare AED’s in buitenkasten in de verschillende dorpskernen (goede spreiding voor dekkend netwerk).

• Toename van het aantal mensen met hartfalen (circulatiestilstand) dat een reanimatie buiten het ziekenhuis overleeft.

• Aantal in de gemeente geregistreerde vrijwilligers en AED’s;
• Aantal reanimatiemeldingen;
• Aantal verrichte reanimaties.

Het terugdringen van gezondheidsachterstanden door een integrale lokale projectmatige aanpak.

• Een integrale wijkgerichte aanpak, waarbij gewerkt wordt aan de actieve leefstijl door middel van laagdrempelig toegankelijk aanbod, stimuleren gezond gedrag, aansluiten bij leefwereld bewoners, zorgen voor een gezonde leefomgeving en het stimuleren dat mensen actief mee kunnen doen aan de maatschappij. Het GIDS project ‘Happy People’ loopt door tot en met 2021 en wordt in de tweede fase uitgerold over meerdere dorpskernen. Belangrijke interventies zijn: lifestylecoach, welzijnscoach en sociaal vitaal.

• De inwoners van de wijk zijn zich bewuster van een gezonde actieve leefstijl en een gezonde voeding.

• Aan het begin, tussentijds en aan het eind van de projectperiode vinden metingen plaats van de bereikte resultaten en effecten.

Het taboe doorbreken en het onderwerp zelfmoord bespreekbaar maken; Het terugdringen van het aantal zelfmoorden.

• Vanuit het project wordt voorlichting gegeven over zelfmoordpreventie. Training van huisartsen en andere beroepsgroepen (onderwijs) die te maken hebben met personen met suïcidale gedachten.

• Aan het begin, tussentijds en aan het eind van de projectperiode vinden metingen plaats van de bereikte resultaten en effecten.

• Gegevens over zelfmoord van forensische artsen van de GGD Zeeland en van de politie.

Een inclusieve samenleving, waar iedereen meedoet en/of participeert, zo mogelijk (ook) met werk; Een zo optimaal mogelijke (tenminste budgettair neutrale) uitvoering van de Participatiewet, waarbij zoveel als mogelijk mensen perspectief wordt geboden op (zo regulier mogelijk) werk; Inwoners kunnen zoveel als mogelijk zelfstandig in hun eigen levensonderhoud voorzien; De taakstelling m.b.t. beschut werk volledig invullen. Zo mogelijk met bijstandsgerechtigden en/of VSO/Pro-jongeren; Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt sluit zo maximaal mogelijk op elkaar aan; Werkgevers doen een actief beroep op de gemeente voor het voldoen aan hun vraag naar personeel en de gemeente kan de vacatures en/of werkervaringsplekken, alsmede garantiebanen vlot invullen met kwalitatief goed personeel.

• In afstemming en samenwerking met onze partners komen tot een uniforme, regionale uitvoering van re-integratietaken voor de doelgroep(en) met relatief de hoogste loonwaarde (30% - 100% loonwaarde);
• Eind 2018 is de kwartiermaker Dethon aangesteld, die als belangrijkste opdracht heeft het proces van omvorming van GR Dethon tot modern arbeidsontwikkelbedrijf vorm en inhoud te geven;
• In afstemming en samenwerking met onze maatschappelijke partners komen tot een lokaal, veelzijdig en passend aanbod van mogelijkheden voor maatschappelijke participatie, gericht op de behoefte van de doelgroep met de laagste categorie loonwaarde (< 30% loonwaarde);
• Werkgevers ondersteunen bij het vervullen van hun vacatures en/of werkervaringsplekken, alsmede bij de invulling van garantiebanen. We werken hierbij zoveel als mogelijk samen met de private markt (bv. uitzendbureau’s) en het UWV;
• Verbeteren van de kansen op de arbeidsmarkt van minder zelfredzame werkzoekenden, door hun werknemersvaardigheden te versterken en hun zoekprofiel te verbeteren;
• Ondersteuning bieden aan en het ontwikkelen van belanghebbenden “op maat” richting de reguliere arbeidsmarkt. We doen hierbij een actief beroep op de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid. Werkend re-integreren is de norm.

• Iedereen doet mee en/of participeert, zo mogelijk met werk;
• Inwoners kunnen zoveel als mogelijk zelfstandig in hun eigen levensonderhoud voorzien;
• Relatief lage werkloosheid;
• Economische groei, doordat werkgevers over voldoende gekwalificeerd personeel kunnen beschikken.

• Monitoring van de (kwantitatieve) ontwikkeling van de verschillende doelgroepen ingedeeld naar loonwaarde op de (Zeeuws-Vlaamse) werkladder;
• Monitoring van kengetallen, zoals in- en uitstroom uit de bijstand, aantal beschut werk, aantal parttime werk, bedrag gemiddelde bijstandsuitkering;
• Verzilvering van loonwaarde en schadelastbeperking.