Bestaand beleid | ||||
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we ervoor doen? | Maatschappelijk effect | Indicator (hoe meten) | |
Meer op de klantgerichte dienstverlening. | • Gemeentelijke dienstverlening via klantcontactcentrum KCC ten behoeve van telefonie, website, balie, email en post afstemmen op ontwikkelingen; | • Tevredenheid en waardering door inwoners en andere klanten. Klanten vinden sneller informatie en producten; | • Klanttevredenheidsonderzoek communicatiekanalen; | |
Meer digitale informatieverstrekking en toegankelijkere digitale dienstverlening. | • Uitbouw virtuele balie, gefaseerde toename aantal producten via website. Digitale dienstverlening en informatievoorziening worden gefaseerd leidend met als uitgangspunt de Digitale Agenda 2020; | • Bereikbaarheid van gemeente wordt vergroot (24-uurs bereikbaarheid voor groeiend aantal producten); | • Aantal producten dat via internet kan worden afgenomen en daadwerkelijk wordt afgenomen middels een voor ingevuld formulier; | |
Betrouwbare gegevens basisadministratie; Inwoners zijn betrokken bij de vorming van toekomstig beleid. | • Bijhouden gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en aansluiting op andere basisadministraties; | • Kwalitatieve persoonsinformatie-voorziening zodat interne en externe afnemers op het juiste moment over de juiste gegevens kunnen beschikken; | • Resultaten van zelfevaluatie gericht op inhoud, privacy, processen en beveiliging; | |
Toekomstig behoud en beschikbaar houden van digitale informatie/archieven; Digitale dienstverlening en bedrijfsvoering met ruimte voor persoonlijk maatwerk. | • Afstemmen van voorwaarden en maken van afspraken met het Zeeuws Archief omtrent het op termijn aansluiten op een e-depot voorziening; | • Digitale ontsluiting (raadpleging) van eeuwig te bewaren documenten; | • Keuze voor e-depotvoorziening; | |
Integraal Veiligheidsbeleid, waarin nieuwe acties en beleidsontwikkelingen worden benoemd. Hieraan wordt middels het uitvoeringsprogramma uitvoering gegeven. | • Jaarlijks een uitvoeringsplan opstellen en voorleggen aan het college ter vaststelling. Raad ter kennisname. | • Onveiligheidsgevoel daalt (wat ook blijkt uit cijfers van de wijkscan politie). | • Aantal delicten (wijkscan); | |
De focus ligt de komende jaren op de implementatie van het door het Veiligheidsberaad vastgestelde rapport ‘Bevolkingszorg op orde 2.0’. | • Investeren in vakbekwaamheid functionarissen Bevolkingszorg; | • Slachtoffers worden adequaat geholpen. | • Hulp binnen normen gesteld in rapport ‘Bevolkingszorg op orde 2.0’. | |
Goed geïnformeerde inwoners en ondernemers. | • Brede inzet communicatiemiddelen van diverse soort/vorm – gericht op verschillende doelgroepen; | • Inwoners/ondernemers zijn op de hoogte van wat er speelt in de gemeente. Zij kennen de ontwikkelingen en de effecten er van; | • Actie & reactie op sociale media; | |
Een grotere betrokkenheid van inwoners | • Contacten met dorps- en wijkraden; | • Vertrouwen in het gemeentebestuur; | • De wijk- en dorpsraden geven in een doorlopend proces aan in welke mate zij tevreden zijn over de contacten met de gemeente | |
Sterke en leefbare kernen, waar aangenaam wonen voor iedereen mogelijk is (jong, oud en gezinnen). | • Faciliteren en stimuleren van leefbaarheidsplannen van dorps- en wijkraden (waaronder het beschikbaar stellen van financiële bijdragen, bieden van ondersteuning bij het aanvragen van externe subsidies en het bieden van ondersteuning door middel van Klus- en kuisdagen); | • In iedere kern is het voor iedereen aangenaam wonen (jong, oud en gezinnen). | • Het aantal uitgevoerde leefbaarheidsprojecten, die onder invloed van een dorps- en wijkraden tot stand zijn gekomen, zegt iets over het succes daarvan |