Begroting 2020

Programma 01 Bestuur en Veiligheid

Wat willen we bereiken (bestaand beleid)

Bestaand beleid

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we ervoor doen?

Maatschappelijk effect

Indicator (hoe meten)

Meer op de klantgerichte dienstverlening.

• Gemeentelijke dienstverlening via  klantcontactcentrum KCC ten behoeve van telefonie, website, balie, email en post afstemmen op ontwikkelingen;
• Maken van een ontwikkelplan voor het KCC;
• Uitbouw zaakgericht werken en waar nodig aanpassen werkprocessen.

• Tevredenheid en waardering door inwoners en andere klanten. Klanten vinden sneller informatie en producten;
• Klanten dienen hun vraag maar één keer te stellen;
• Klanten worden vlot en op eenduidige wijze te woord gestaan.

• Klanttevredenheidsonderzoek communicatiekanalen;
• Telefonische contacten: aantal en percentage beantwoorde telefoongesprekken.

Meer digitale  informatieverstrekking en toegankelijkere digitale dienstverlening.

• Uitbouw virtuele balie, gefaseerde toename aantal producten via website. Digitale dienstverlening en informatievoorziening worden gefaseerd leidend met als uitgangspunt de Digitale Agenda 2020;
• Digitalisering Burgerlijke Stand;
• Burgers actief inlichten (attenderen) op alle gemeentelijke bekendmakingen;
• Voldoen aan minimale eisen landelijke webrichtlijnen.

• Bereikbaarheid van gemeente wordt vergroot (24-uurs bereikbaarheid voor groeiend aantal producten);
• Grotere transparantie overheidshandelen;
• Betere toegankelijkheid gemeentelijke website.

• Aantal producten dat via internet kan worden afgenomen en daadwerkelijk wordt afgenomen middels een voor ingevuld formulier;
• Gemeentelijke website voldoet aan de landelijke web richtlijnen;
• Aantal ingediende contactformulieren.

Betrouwbare gegevens basisadministratie; Inwoners zijn betrokken bij de vorming van toekomstig beleid.

• Bijhouden gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en aansluiting op andere basisadministraties;
• Continue kwaliteitszorg gegevens in basisadministratie;
• Uitvoeren adresonderzoeken ter plaatse op feitelijke bewoning;
• Inwoners wordt daar waar zinvol naar hun mening gevraagd bij de voorbereiding van plannen;
• Er wordt overleg georganiseerd met representatieve maatschappelijke organisaties bij beleidsvoorbereidingen.

• Kwalitatieve persoonsinformatie-voorziening zodat interne en externe afnemers op het juiste moment over de juiste gegevens kunnen beschikken;
• Meervoudig gebruik éénmalig vastgelegde authentieke gegevens;
• Betrokkenheid van inwoners bij het reilen en zeilen van de gemeente;
• Bewustzijn inwoners mbt gemeentelijke beleid verhogen/ bevestigen.

• Resultaten van zelfevaluatie gericht op inhoud, privacy, processen en beveiliging;
• Aantal (interactieve) bijeenkomsten;
• Aantal deelnemers aan bijeenkomsten.

Toekomstig behoud en beschikbaar houden van digitale informatie/archieven; Digitale dienstverlening en bedrijfsvoering met ruimte voor persoonlijk maatwerk.

• Afstemmen van voorwaarden en maken van afspraken met het Zeeuws Archief omtrent het op termijn aansluiten op een e-depot voorziening;
• Uitvoering geven aan onderdelen binnen de Digitale agenda 2020.

• Digitale ontsluiting (raadpleging) van eeuwig te bewaren documenten;
• Behoud van cultureel erfgoed;
• Efficiëntere en transparante dienstverlening toegespitst op de klantvraag.

• Keuze voor e-depotvoorziening;
• Aantal digitaal aangeboden producten / gedigitaliseerde processen.

Integraal Veiligheidsbeleid, waarin nieuwe acties en beleidsontwikkelingen worden benoemd. Hieraan wordt middels het uitvoeringsprogramma uitvoering gegeven.

• Jaarlijks een uitvoeringsplan opstellen en voorleggen aan het college ter vaststelling. Raad ter kennisname.

• Onveiligheidsgevoel daalt (wat ook blijkt uit cijfers van de wijkscan politie).

• Aantal delicten (wijkscan);
• Deelname aan en resultaten van Veiligheidsmonitor (periode 2019 – 2020): subjectieve gevoelens van (on)veiligheid.

De focus ligt de komende jaren op de implementatie van het door het Veiligheidsberaad vastgestelde rapport ‘Bevolkingszorg op orde 2.0’.

• Investeren in vakbekwaamheid functionarissen Bevolkingszorg;
• Duidelijke en geactualiseerde procesdeelplannen zijn beschikbaar voor de teams binnen Bevolkingszorg;
• Medewerkers Bevolkingszorg worden door hun werkgever voldoende gefaciliteerd om actief hun kennis en vaardigheden op peil te houden;
• Goed geoutilleerde crisisruimte beschikbaar voor het Gemeentelijk Beleids Team (GBT).

• Slachtoffers worden adequaat geholpen.

• Hulp binnen normen gesteld in rapport ‘Bevolkingszorg op orde 2.0’.

Goed geïnformeerde inwoners en ondernemers.

• Brede inzet communicatiemiddelen van diverse soort/vorm – gericht op verschillende doelgroepen;
• Adequaat en snel reageren op vragen van inwoners – met name ook die vragen die via sociale media worden gesteld (korte lijnen);
• Meer aandacht voor doelgroep gerichte communicatie; apart redigeren en vormgeven;
• Ondersteunen met grafische middelen.

• Inwoners/ondernemers zijn op de hoogte van wat er speelt in de gemeente. Zij kennen de ontwikkelingen en de effecten er van;
• Inwoners/ondernemers voelen zich betrokken bij de gemeente;
• Inwoners/ondernemers zetten samen met de gemeente hun schouders onder initiatieven en nemen ook zelf initiatief.

• Actie & reactie op sociale media;
• Aanwezigheid bij bijeenkomsten;
• Soort & toon van reacties.

Een grotere betrokkenheid van inwoners

• Contacten met dorps- en wijkraden;
• De contacten tussen de gemeente en de dorps- en wijkraden laten verlopen conform de Verordening dorps- en wijkraden;
• Inwoners mogelijkheid geven met initiatieven te komen die tot uitvoering gebracht kunnen worden in samenwerking met de wijk- of dorpsraad.

• Vertrouwen in het gemeentebestuur;
• Betere leefomgeving;
• Vertrouwen in de wijk- of dorpsraad;
• Bevordering sociale cohesie.

• De wijk- en dorpsraden geven in een doorlopend proces aan in welke mate zij tevreden zijn over de contacten met de gemeente

Sterke en leefbare kernen, waar aangenaam wonen voor iedereen mogelijk is (jong, oud en gezinnen).

• Faciliteren en stimuleren van leefbaarheidsplannen van dorps- en wijkraden (waaronder het beschikbaar stellen van financiële bijdragen, bieden van ondersteuning bij het aanvragen van externe subsidies en het bieden van ondersteuning door middel van Klus- en kuisdagen);
• Het stimuleren en faciliteren van lokale bottom-up initiatieven en het beschikbaar stellen van financiële bijdragen voor leefbaarheidsplannen;
• Het beschikbaar stellen van financiële bijdragen voor leefbaarheidsplannen in het kader van de ‘Regionale Impuls Gemeente Hulst’.

• In iedere kern is het voor iedereen aangenaam wonen (jong, oud en gezinnen).

• Het aantal uitgevoerde leefbaarheidsprojecten, die onder invloed van een dorps- en wijkraden tot stand zijn gekomen, zegt iets over het succes daarvan