Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Dethon, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Dethon, Terneuzen
Doel/Visie
In overleg met Dethon wordt gekeken naar de nieuwe rol van het bedrijf waarbij het in stand houden van een sociale werkvoorziening de belangrijkste doelstelling was tot een partner in het sociaal domein met als belangrijkste doelstelling het mede vormgeven van een “mensontwikkelbedrijf” waarbij de verdiencapaciteit van de WSW-er in reguliere bedrijven een belangrijk uitgangspunt is.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 2 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Financieel belang
Bijdrage 2020 € 3.961.854, waarvan € 250.000 als bijdrage in nadelig saldo (2019: € 3.992.561, waarvan € 250.000 als bijdrage in nadelig saldo).
Resultaat begrotingsjaar
In 2020 wordt een negatief resultaat van € 1 miljoen verwacht.
Eigen vermogen
Eind 2020: € 1.783.597
Vreemd vermogen
Eind 2020: € 11.916.403
Ontwikkelingen
Het transformatieplan waarbij Dethon wordt omgevormd tot een bedrijf waar arbeidsontwikkeling en re-integratie centraal komen te staan verkeert bij het samenstellen van deze begroting in een beslissende fase.
Risico's
Een verder oplopend negatief resultaat, wat afhankelijk is van de mate en het tempo waarin de transformatie verder gestalte krijgt.
Programma
06 Sociaal domein
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdient (GGD)
Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes
Doel/Visie
De wettelijke taak conform de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) is ondergebracht bij de Gemeenschappelijke regeling GGD Zeeland. In de Wpg-taak is sinds enige jaren ook opgenomen de taak Jeugdgezondheidszorg (JGZ).
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 1 lid.
Financieel belang
Bijdrage 2020 € 1.080.032 (2019: € 1.051.168).
Resultaat begrotingsjaar
Nihil
Eigen vermogen
2020: € 4,1 miljoen (excl. IJZ)
Vreemd vermogen
2020: € 2,5 miljoen (excl. IJZ)
Ontwikkelingen
De GGD Zeeland treedt op als uitvoeringsorganisatie en adviseur van de Zeeuwse gemeenten. De GGD heeft de begroting 2020 aangeboden, waarin is verwoord dat er met twee programma’s wordt gewerkt: Publieke Gezondheid en Inkoop Jeugdhulp. Publieke Gezondheid bestaat uit drie inhoudelijke programmalijnen: Gezond in de Wijk, Fysieke Veiligheid & Bescherming en Sociale Veiligheid.Afgelopen jaren lag de aandacht van de GGD op het goed uitvoeren van de taken zelf en minder op de doelen en resultaten van de programma’s. De Zeeuwse gemeenten hebben aangegeven meer zicht en grip te willen op de gemeenschappelijke regeling, vooral op de doelen en resultaten ervan. De concrete invulling van dit uitgangspunt zal in de aanstaande periode in nauwe samenwerking met de Zeeuwse gemeenten plaatsvinden.In 2021 wordt de Omgevingswet van kracht. Deze wet vereenvoudigt het huidige omgevingsrecht en wordt gezien als een grootschalige decentralisatie, waarbij meer beleidsruimte en verantwoordelijkheid bij de gemeenten komt te liggen. De Omgevingswet biedt kansen om aan een gezonde inrichting van de leefomgeving te werken. De GGD wil ook hierbij de gemeenten optimaal ondersteunen met gerichte adviezen voor een gezonde leefomgeving. Dit doet men in samenwerking met de RUD en de VRZ.Het aantal ouderen in Zeeland neemt toe. Dit in combinatie met de ontwikkeling dat mensen langer thuis blijven wonen, levert allerlei nieuwe maatschappelijke en ook gezondheidsvraagstukken op. Dit heeft tot gevolg dat gemeenten te maken krijgen met grote uitdagingen op het gebied van zorg- en ondersteuningstaken, zowel inhoudelijk als financieel.Met ingang van 1 januari 2019 is een nieuwe meldcode ingevoerd die bedoeld is om kindermishandeling en huiselijk geweld in Nederland terug te dringen. Het is van groot belang dat er tijdig wordt gemeld. Door de aanscherping van de Wet Meldcode heeft Veilig Thuis een radarfunctie gekregen. De gevolgen zijn tweeledig: er zijn meer meldingen en elke melding kost meer tijd in afhandeling. Het aantal meldingen in Zeeland is in de loop van 2019 enorm gestegen. In plaats van de op basis van de landelijke analyse geraamde 7% stijging, heeft Veilig Thuis Zeeland in het eerste kwartaal van 2019 ca. 80% meer meldingen gekregen dan in het laatste kwartaal van 2018. Dit zal de nodige consequenties met zich meebrengen, waarover de gemeenten nog beslissingen zullen moeten nemen.Tot slot is er de ‘Voorlopige bestuurlijke opdracht verkenning samenwerking GGD, RUD en VRZ’, waarbij tevens de huisvestingsproblematiek van de GGD speelt. Hieromtrent zullen in de komende periode verschillende samenwerkingsscenario’s worden uitgewerkt. Hierbij zullen de Zeeuwse gemeenten op actieve wijze en op structurele basis betrokken worden en blijven.
Risico's
In het risicoprofiel van de GGD zijn geen noemenswaardige wijzigingen opgetreden. Voorlopig is de weerstandscapaciteit voldoende om de bestaande risico’s op te vangen.
Programma
06 Sociaal domein
Gemeenschappelijke regelingen
Collectief vervoer Z-VL, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
Het aanbieden van een collectief vraagafhankelijk openbaar vervoerssysteem voor, door de deelnemers, aan te wijzen categorieën van personen binnen het vervoersgebied. Tot de categorieën behoren in ieder geval het WMO-vervoer, het leerlingenvervoer en het jeugdvervoer.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 3 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Financieel belang
Bijdrage 2020 € 1.081.162 (2019: € 1.019.775).
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, bijdrage deelnemers dekt de lasten.
Eigen vermogen
Nihil
Vreemd vermogen
Nihil
Ontwikkelingen
Het huidige contract voor het Wmo-vervoer en het jeugdvervoer is ingegaan op 1 oktober 2018 en loopt, zonder de aanwezige mogelijkheid tot verlenging, tot 1 oktober 2022. Het huidige contact voor het leerlingenvervoer loopt tot 1 augustus 2020.
Risico's
Het WMO vervoer is vrij stabiel. Bij vervoer Jeugd is een constante toename te zien. Daarnaast wordt een stijging van de kosten van het totale vervoer verwacht vanwege de contractueel vastgelegde indexering (NEA index) van 7%. Eind dit schooljaar loopt het contract Leerlingenvervoer af. De vervoerder heeft aangegeven dat er momenteel met verlies wordt gereden. Dit komt door het gebrek aan chauffeurs. De contracten die de vervoerder aan kan bieden betreffen vaak maar enkele uren per dag. Er worden chauffeurs van andere bedrijven ingehuurd om ritjes te rijden. De vervoerder zal het contract niet willen verlengen. Voor komend schooljaar zal een aanbestedingsprocedure opgestart moeten worden. De kostprijs van het vervoer zal naar verwachting hoger worden hierdoor. Dit in verband met veranderende BPM-wetgeving. Daarnaast wordt er onderzocht om een aantal routes met grotere bussen uit te gaan voeren. Hiervoor moeten eerst beleidsregels worden vastgesteld.
Programma
06 Sociaal domein
Gemeenschappelijke regelingen
OLAZ/ZRD, Borsele/Sluiskil
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Borsele/Zeeuwse Reinigingsdienst B.V. (ZRD), Sluiskil
Doel/Visie
Inzameling huishoudelijk afval en milieustraten in Zeeland vinden plaats onder de vlag van de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD). De gemeenschappelijke regeling OLAZ blijft eveneens bestaan. Binnen dit samenwerkingsorgaan stippelen de gemeenten hun gezamenlijke afvalbeleid uit.
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders OLAZ 1 lid. OLAZ heeft 100% van de aandelen in ZRD en 3 commissarissen in ZRD.
Financieel belang
Bijdrage 2020 (exploitatiebijdrage milieupark) € 616.000 (2019: € 565.000).
Resultaat begrotingsjaar
Nihil
Eigen vermogen
2020: € 461.000
Vreemd vermogen
2020: € 10.247.000
Ontwikkelingen
De inrichting van de milieustraten is gedateerd en voorzieningen zijn aan vervanging toe, zowel vanuit technisch oogpunt als vanuit wet- en regelgeving. Daarnaast moeten er vanwege het programma VANG (Van Afval Naar Grondstof) meer afvalstromen worden gescheiden, terwijl de beschikbare ruimte op de meeste Zeeuwse milieustraten beperkt is. Er wordt door OLAZ onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de Zeeuwse milieustraten te vernieuwen of te vervangen.
Risico's
De verwerkingstarieven zijn afhankelijk van de marktwerking en kunnen daardoor fluctueren. Momenteel staan de vergoeding voor afvalstromen als oud papier en karton, textiel en drankenkartons onder druk. De contracten met de verwerkers voor deze afvalstromen moeten worden verlengd/opnieuw worden aanbesteed. Het risico bestaat dat de toekomstige vergoedingen lager uit vallen en/of de verwerkingskosten hoger zullen zijn in 2020.
Programma
07 Milieu
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Zeeland, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), Middelburg
Doel/Visie
De Veiligheidsregio Zeeland is het orgaan voor de fysieke veiligheid, rampenbe-strijding en crisisbeheersing in Zeeland. Deze omvat brandweerzorg, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), de gezamenlijke meldkamer Zeeland en de rampenbestrijding en crisisbeheersing. Vanaf 1 januari 2013 is de Brandweer Hulst ondergebracht bij de Veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het algemeen bestuur.
Financieel belang
Bijdrage 2020 € 1.873.047 (2019: € 1.771.779).
Resultaat begrotingsjaar
Nihil.
Eigen vermogen
Verwachting eind 2020: € 1.595.000 (2019: € 2.446.000.
Vreemd vermogen
Verwachting eind 2020: € 34.819.000 (2019: € 35.215.000
Ontwikkelingen
Op 11 april 2019 heeft het Algemeen Bestuur VRZ ingestemd met de begroting 2020. Deze begroting was financieel sluitend mede door een structurele verhoging van de gemeentelijke bijdrage met een bedrag van € 1.758.852. Het beleidsplan 2020-2023 wordt pas eind 2019 aangeboden aan het Algemeen Bestuur VRZ. Dit heeft tot gevolg dat de begroting 2020 beleidsarm is opgesteld. De volgende ontwikkelingen zijn verwerkt in de verhoging van de gemeentelijke bijdrage 2020: 1. Dekking kosten brandweervrijwilliger; 2. VZG-richtlijn 2020, loon- en prijsontwikkeling; 3. Stijging ABP premies vanaf 2019; 4. Kwaliteitsverbetering meldkamer Bergen op Zoom; 5. Dekking oplopende kapitaallasten vervangingsinvesteringen. Afhankelijk van besluitvorming van de besturen van de drie Gemeenschappelijke Regelingen zal in 2020 een verkenning starten naar samenwerking tussen de drie genoemde gemeenschappelijke regelingen GGD Zeeland (GGD), RUD Zeeland (RUD)en VR Zeeland (VRZ). In het bijzonder is hierbij ook aandacht gevraagd voor de positie en de rol van de gemeenteraden, provinciale staten en de algemene vergadering van het waterschap.
Risico's
Al enige tijd is er een ontwikkeling te zien dat de brandweerzorg, voornamelijk binnen de parate organisatie overdag, terugloopt. Op diverse posten in Zeeland zijn er in de dagsituatie onvoldoende beschikbare vrijwilligers. Dit is overigens een landelijke trend. De situatie vraagt om noodzakelijke maatregelen om de huidige afgesproken brandweerzorg in stand te kunnen houden. Dit onderwerp komt ook terug in de landelijke Uitvoeringsagenda Brandweer van de toekomst.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Gemeenschappelijke regelingen
Zeeuwse Muziekschool, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Zeeuwse Muziekschool (ZMS), Middelburg
Doel/Visie
Het aanbieden van muziekonderwijs in een zo breed mogelijke vorm aan alle inwoners van de gemeente Hulst.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang
Bijdrage 2020 € 245.753, onderverdeeld in de algemene bijdrage €226.301 en de bijdrage van €19.452 in de huurlasten van het Baudeloocomplex.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de bijdrage van de deelnemers dekt de lasten.
Eigen vermogen
Eind 2018: € 78.000.
Vreemd vermogen
Nihil
Ontwikkelingen
ZMS heeft een nieuwe directeur en een nieuwe teamleider muziek. Samenwerking met muziekverenigingen is verder in ontwikkeling.
Risico's
De ZMS heeft een sluitende begroting 2020 ingediend. De meerjarenbegroting sluit niet. De conclusie is dat de weerstandscapaciteit met de huidige regelgeving die van toepassing is op de gemeenschappelijke regeling voldoende is om de risico's het hoofd te bieden.
Programma
05 Sport, cultuur en recreatie
Gemeenschappelijke regelingen
Sabewa Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Sabewa Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
Sabewa Zeeland is een uitvoeringsorganisatie, die de heffing en invordering ver-zorgt van waterschapsbelastingen (zuiveringsheffing, verontreinigingsheffing en de watersysteemheffingen) en gemeentelijke belastingen (zoals de onroerende-zaakbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing, honden- en toeristenbelasting). De bezwaar- en beroepschriften gericht tegen de belastingaanslagen en kwijtscheldingsverzoeken worden ook door Sabewa Zeeland behandeld. Daarnaast worden de taken en werkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) voor de bij Sabewa Zeeland aangesloten gemeenten uitgevoerd. Vanaf 2013 is Hulst bij deze gemeenschappelijke regeling aangesloten.
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Financieel belang
De bijdrage voor 2020 bedraagt € 402.634 (2019: € 392.835)
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdragen van de aangesloten gemeenten
Eigen vermogen
Nihil
Vreemd vermogen
Nihil
Ontwikkelingen
Waarderen:De Wet WOZ is voortdurend in beweging. Op basis van o.a. jurisprudentie en het steeds bredere gebruik van de WOZ waarde door afnemers moet de uitvoering hierop worden aangepast. Daarbij spelen vraagstukken als het toepassen van de invloed van duurzaamheidsinvesteringen op de WOZ-waarde. De verplichte overgang om vanaf 2022 alle woningen op basis van gebruiksoppervlakte in plaats van inhoud te waarderen vraagt aanpassing van de basisgegevens en taxatiemodellen voor de komende jaren. Om de communicatie met de belanghebbenden te verbeteren zijn er ontwikkelingen gaande om de gegevens verder te digitaliseren. De ultieme uitdaging is daarin om de belanghebbenden zelf verantwoordelijk te maken voor hun eigen gegevens. De overgang van maandelijkse Stuf-WOZ leveringen naar berichtenverkeer is landelijk gezien een probleem. Hierdoor zullen we langer door moeten gaan met het verwerken van de WOZ-gegevens van de niet-deelnemende gemeenten via de maandelijkse Stuf-WOZ leveringen. Heffen:Streven naar uniformiteit in belastingverordeningen van deelnemers. Voorts wordt de belastingadministratie meer procesmatig ingericht, hetgeen bijdraagt aan klantgerichtheid en een efficiënte uitvoeringsorganisatie. Bezwaarschriften afhandelen binnen de daarvoor geldende afdoeningstermijnen.Innen:Digitalisering van de processen inzake inning, invordering en kwijtschelding, waarbij de stappen in het invorderingsproces worden afgestemd op de situatie van de burger. De communicatie met de burger wordt steeds belangrijker en het betalingsverkeer wordt meer digitaal. Om hierop in te spelen is een Front Office ingericht voor betere eerstelijns communicatie met de burger.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Gemeenschappelijke regelingen
RUD Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Terneuzen
Doel/Visie
De RUD-Zeeland, die is opgericht in juni 2013, gaat in opdracht van de deelnemers, de gemeenten, de provincie en het waterschap VTH milieutaken en VTH Wabotaken uitvoeren. Ze moet deze taken professioneel, doelmatig en volgens landelijk vastgestelde kwaliteitseisen en dienstverleningsnormen vervullen.
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door 1 wethouder.
Financieel belang
Bijdrage 2020 € 571.600, inclusief bijdrage VTH-taken (2019: € 524.400).
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers
Eigen vermogen
2020: € 0,8 miljoen
Vreemd vermogen
2020: Nihil
Ontwikkelingen
In 2020 zal volgens de planning de deelnemersbijdrage worden bepaald op basis van P x Q; dus daadwerkelijk aan de deelnemer geleverde producten. Dit zal mogelijk leiden tot wijziging van de deelnemersbijdrage. De BRIKS-taken (bouw, reclame, inrit, kap, sloop) voor de provinciale bedrijven worden (op grond van de wettelijke verplichting) mogelijk overgedragen aan de RUD Zeeland. In 2020 zal de voorbereiding op de Omgevingswet (die in 2021 van kracht) wordt, verdere vorm krijgen en worden geïntensiveerd.
Risico's
Enerzijds krimpt door de wettelijk verplichte overdracht van de BRZO-bedrijven naar DCMR het takenpakket van de RUD, anderzijds ontbreekt de capaciteit bij de RUD om de BRIKS-taken voor de provinciale bedrijven te kunnen uitvoeren. Dit kan gevolgen hebben voor de robuustheid van de RUD en voor het kunnen voldoen aan de wettelijke kwaliteitscriteria.
Programma
07 Milieu
Privaatrechtelijk
Privaatrechtelijk
N.V. BNG, Den Haag
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Doel/Visie
De N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG.
Financieel belang
17.472 aandelen (nominaal € 2,50). Dividend 2020 € 20.000 (2019: € 49.750).
Resultaat begrotingsjaar
De nettowinst over 2018 bedroeg € 337 miljoen.
Eigen vermogen
Eind 2018: € 4,99 miljard
Vreemd vermogen
Eind 2018: € 132,5 miljard
Ontwikkelingen
De nettowinst van BNG Bank over het eerste halfjaar van 2019 is 38 procent lager ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Belangrijkste factoren voor de daling zijn met name de gedaalde rentetarieven. De omzet van de bank is in deze periode wel gestegen door een toenemende kredietvraag. Met name de vraag vanuit decentrale overheden was hoger dan verwacht, mede als gevolg van hogere uitgaven in het sociaal domein. Daarnaast investeren gemeenten in verduurzaming, klimaatadaptatie en vernieuwing en onderhoud van maatschappelijk vastgoed. De kredietverlening aan woningcorporaties ontwikkelde zich conform verwachting, resulterend in een beperkte stijging van de kredietportefeuille. De kredietverlening aan de zorgsector, ten behoeve van zowel nieuwbouw als herfinanciering, steeg fors. De bank acht het gezien de wisselende koersen op de financiële markten niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst over 2019.
Risico's
Door de beweeglijkheid van de financiële markten kan het resultaat en ook de dividendopbrengst jaarlijks behoorlijke schommelingen vertonen. Bij zowel de financiële ratings als de duurzaamheidsratings behoort de BNG tot de koplopers in haar sector.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Privaatrechtelijk
N.V. PZEM, Middelburg
PZEM N.V., Middelburg
Doel/Visie
PZEM is de rechtsopvolger van DELTA NV. PZEM richt zich op productie, handel en levering van energieproducten en diensten aan de zakelijke markt.
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder (525 volgestorte aandelen, nominaal € 453,78).
Financieel belang
525 aandelen (nominaal € 473,78) geen dividend meer vanaf 2016.
Resultaat begrotingsjaar
In 2018 een netto resultaat van € 54 miljoen negatief. Voor 2020 is bij het samenstellen van de programmabegroting nog geen geraamd resultaat voorhanden.
Eigen vermogen
Eind 2018 bedroeg het totale eigen vermogen € 1,280 miljard (eind 2017: € 1,374 miljard).
Vreemd vermogen
Eind 2018 bedroeg het totale vreemd vermogen € 955 miljoen (eind 2017: € 931 miljoen).
Ontwikkelingen
Met het oog op de energietransitie zal het vernieuwende PZEM zich verder concentreren op de productie van energie met een lage CO2-uitstoot en het verkopen van deze energie (inclusief gas en CO2-rechten) op de zakelijke en handelsmarkten. Naast eigen productie verkoopt PZEM ook de energie uit een aantal windparken voor de eigenaren van deze parken. In de tweede plaats zal naar verwachting de conventionele overcapaciteit langzaam verdwijnen. Dit zal de markten waarin PZEM opereert ook weer gezonder maken. De conventionele capaciteit, welke onderdeel vormt van de portefeuille van PZEM, is dankzij de relatief lage CO2 uitstoot goed gepositioneerd in deze ontwikkeling en noodzakelijk om de eerder aangehaalde energietransitie te faciliteren. Met betrekking tot Evides loopt er thans een project "Aqua" om verder richting te geven aan de mogelijkheid om de Evides aandelen rechtstreeks in handen te brengen van de aandeelhouders.
Risico's
Als energiespecialist wordt PZEM gevraagd in te spelen op de ontwikkelingen/uitdagingen verbonden aan de energietransitie. Hernieuwbare energiebronnen, welke niet continue beschikbaar zijn (vb. zonne-energie) zullen gevonden en aangesproken moeten worden. De behoefte aan flexibiliteit om de energiemarkt in balans te houden zal toenemen waardoor prijsfluctuaties extremer worden. Voor zowel vraag als aanbod is dit een steeds groter wordend risico wat beheerst moet worden.
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Privaatrechtelijk
EGTS, St.GIllis Waas (België)
EGTS Linieland van Waas en Hulst, Sint Gillis Waas (België)
Doel/Visie
De Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking Linieland van Waas en Hulst, kortweg EGTS is een in 2011 opgericht Europees samenwerkingsverband tussen de gemeente Hulst, 3 Belgische gemeenten, de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland en het Belgisch intergemeentelijk samenwerkingsverband Interwaas en de Maatschappij Linker Scheldeoever. De EGTS heeft als doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers in het kader van de ontwikkelingsvisie Linieland van Waas en Hulst te bevorderen en te ondersteunen in het bijzonder door het opstarten en uitvoeren van samenwerkingsprojecten op de in de visie vermelde terreinen te weten haven en economie, mobiliteit, natuur en recreatie, wonen en leefbaarheid.
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het bestuur.
Financieel belang
Bijdrage 2020 € 22.396 (2019: € 22.396). De kosten voor projecten worden gedragen door de deelnemers. Voor 2019 t/m 2021 een jaarlijkse bijdrage van € 5.000 voor de permanentie bij Grenspark Groot Saeftinghe
Resultaat begrotingsjaar
In 2018 € 4.080 (positief)
Eigen vermogen
Ultimo 2018: € 141.252
Vreemd vermogen
Schulden op korte termijn ultimo 2016 € 136.585
Ontwikkelingen
De EGTS Linieland van Waas en Hulst is trekker van het Interreg-project Grenspark Groot Saeftinghe. Daarnaast werkt de EGTS aan verschillende andere grensoverschrijdende projecten zoals onder meer de grensoverschrijdende jobbeurs, bedrijvenavond en Leader-projecten. Een belangrijk deel van de begroting van de EGTS is gemoeid met het project Grenspark Groot Saeftinghe. Voor dit project is ook een Europese Interreg subsidie verleend.
Risico's
De reserves dreigen na 2020 uit te putten omdat de werkingsbijdragen van de partners en de projectinkomsten onvoldoende zijn om de kosten en baten in evenwicht te houden. Er is een risico dat de subsidies voor projecten lager vastgesteld worden dan bij verlening is voorzien. Het grootste project van de EGTS is het Grenspark Groot Saeftinghe. De financiële risico’s worden gedeeld door de 8 partners.
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Privaatrechtelijk
Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Doel/Visie
De taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen is een samenwerkingsverband tussen de Zeeuws-Vlaamse gemeenten, bedrijfsleven, instellingen en is opgericht om de bekendheid van Zeeuws-Vlaanderen te vergroten en de streek nóg aantrekkelijker te maken voor nieuwe inwoners/arbeidskrachten. De gemeente Terneuzen handelt als juridische entiteit voor Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester is voorzitter van de taskforce.
Financieel belang
Bijdrage 2020 € 37.500 (2019: € 37.500)
Resultaat begrotingsjaar
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdrage van de deelnemers
Eigen vermogen
Nihil
Vreemd vermogen
Nihil
Ontwikkelingen
In 2019 is een nieuwe website en het Expat Center Zeeland gelanceerd, de focus van Onbegrensd blijft ook in de toekomst liggen op het aantrekken van nieuwe inwoners om hier te komen werken, wonen en verblijven.
Risico's
Expat Center zal op termijn financieel zelfstandig zijn. Of dit vanaf 2020 al het geval zal zijn, is nog niet zeker. Overigens zal een eventuele bijdrage of garantstelling altijd binnen de geraamde bijdrage voor Onbegrensd blijven.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Privaatrechtelijk
N.V. Economische Impuls Zeeland, Middelburg
N.V. Economische Impuls Zeeland, Vlissingen
Doel/Visie
De NV Economische Impuls Zeeland (Impuls), opgericht in 2007, is de ontwikkelingsmaatschappij van Zeeland. Het doel is het vergroten van de dynamiek van de Zeeuwse (kennis-)economie. Middels Impuls wil de gemeente zichtbaar bijdragen aan de ontwikkeling van Zeeland in het algemeen en Hulst in het bijzonder. Impuls helpt, via Invest in Zeeland, bedrijven van binnen en buiten Zeeland met Vestigen (promotie en acquisitie). Daarnaast heeft Impuls Zeeland de poten: Innovatiefinanciering en Ontwikkelen. Impuls Zeeland richt zich op: circulaire economie, vrijetijdseconomie, innovatiefinanciering, Smart deltaresources, Logistiek en Energie en Gezondsheidseconomie.
Bestuurlijk belang
Er is 1 wethouder (portefeuillehouder economie) lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De provincie (49%), alle Zeeuwse gemeenten (17%), kennisinstellingen (17%) en het bedrijfsleven (17%) zijn aandeelhouders in Impuls.
Financieel belang
Daarnaast is er een jaarlijkse bijdrage verschuldigd van € 27.700 voor 2020 (2019: € 27.700).
Resultaat begrotingsjaar
In 2018 € 63.832 (negatief)
Eigen vermogen
Eind 2018: € 3.865.868
Vreemd vermogen
Eind 2018: € 1.281.318
Ontwikkelingen
Impuls wil nadruk in de toekomst leggen op bijdragen aan energietransitie o.a. middels het Zeeuws Energie Akkoord.
Risico's
Het negatieve resultaat van € 63.832 euro van 2018 wordt voornamelijk veroorzaakt door het resultaat van de deelneming van het Investeringsfonds Zeeland van € 54.077. Deze deelneming zal naar verwachting de komende jaren negatieve resultaten blijven laten zien vanwege de kosten van de investering.
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Privaatrechtelijk
Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Doel/Visie
Het ontwikkelen van het woon- en recreatiegebied Perkpolder.
Bestuurlijk belang
De gemeente is bestuurlijk vertegenwoordigd in de BV.
Financieel belang
Aandelenkapitaal is 100% in handen van de gemeente Hulst. De gemeente heeft een borgstelling afgegeven voor € 24 miljoen. Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.
Resultaat begrotingsjaar
Nihil
Eigen vermogen
Begin 2020: aandelenkapitaal € 96.800
Vreemd vermogen
Begin 2020: totaal vreemd vermogen € 22,8 miljoen conform GREX.
Ontwikkelingen
Op 21 december 2018 is tussen Perkpolder Beheer en HAZ een Koop- en ontwikkelingsovereenkomst (KOO) ondertekend. Conform afspraken uit de KOO heeft HAZ een masterplan opgesteld, dat voor 1 juli is aangeleverd en aan het college en de gemeenteraad is voorgelegd. Het masterplan wordt momenteel verder uitgewerkt in een beeldkwaliteitsplan, een civieltechnisch plan en een eerste aanvraag omgevingsvergunning. In 2020 zal de procedure voor het verlenen van de omgevingsvergunning worden doorlopen. Naar verwachting kunnen dan begin 2021 de eerste bouwactiviteiten plaatsvinden.Er wordt vanuit het project gewerkt aan een proactieve communicatiestrategie. Een nieuwe website is in de maak. Daarnaast hebben er in 2019 verschillende overleggen met allerlei bewoners- en belangengroepen plaatsgevonden, die een terugkerend karakter hebben.
Risico's
Na de uittreding van de provincie in 2017 is de gemeente enig aandeelhouder in Perkpolder Beheer BV. Met de aankoop van gronden door Perkpolder Beheer BV in december 2017 is een belangrijk deel van de kosten van het project gerealiseerd. Door het sluiten van de KOO eind 2018 is meer zekerheid ontstaan over de afname en betaling van gronden en zijn de risico’s verkleind. Het risico bestaat natuurlijk altijd dat HAZ haar verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt. In de KOO is geprobeerd de afspraken zodanig vorm te geven dat de risico’s overzichtelijk blijven en dat de gemeente regie over het proces kan houden.Het niet kunnen vinden van eindgebruikers van de verschillende onderdelen van het project door HAZ vormt een risico voor het project. Het gaat om exploitanten van de golfbaan, hotel en jachthaven en om kopers van de woningen. Ongeacht of deze eindgebruikers worden gevonden, heeft HAZ wel de verplichting om op afgesproken momenten gronden af te nemen.Op 29 mei 2019 oordeelde de Raad van State dat het Nederlandse Programma Aanpak Stikstof (PAS) in strijd is met Europese natuurwetgeving en daarom verboden is. Deze uitspraak heeft voor grote onzekerheid gezorgd bij alle Nederlandse bouwprojecten. Het is nog onduidelijk wat de specifieke gevolgen voor project Perkpolder zullen zijn.
Programma
08 Ruimte en Wonen